Winter in het Zwarte Woud

Het Zwarte Woud is gekend voor zijn bossen, mysterieuze meren en bergtoppen. De sneeuw tovert deze populaire bestemming om tot een prachtig winters sprookjeslandschap. De pittoreske dorpjes en stadjes liggen er alvast feeëriek bij in dit prachtige wintertafereel. Komt u ook meegenieten van deze oogverblindende omgeving?

Dag 1 • België - Oberwolfach

We rijden doorheen Duitsland richting Trier. Naast de vele historische bouwwerken herbergt het aantrekkelijke stadscentrum veel leuke winkels en restaurants. De ideale plek dus om een middagstop te houden. Van hieruit zakken we via Offenburg verder af naar Oberwolfach.

Dag 2 • Schwarzwald Hochstrasse - Baden-Baden

We volgen de Schwarzwald Hochstrasse, één van de eerste toeristische routes in Duitsland, tot in Baden-Baden. Dit kuur- en vakantieoord uit lang vervlogen tijden straalt tegenwoordig weer in volle glorie. We maken een stadswandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden. In de namiddag rijden we via de Mummelsee terug naar Oberwolfach.

Dag 3 • Schiltach - Freundenstadt - Wolfach

Na een verkwikkend ontbijt brengt de chauffeur ons naar Schiltach, met een mooi historisch vakwerkcentrum. Vervolgens rijden we verder naar Freundenstadt. Deze stad heeft een rijk verleden maar werd nagenoeg compleet verwoest aan het einde van de tweede wereldoorlog. Daar is nu niets meer van te merken in het levendige centrum vol winkeltjes en fonteinen. We sluiten de dag af met een kort bezoek aan het centrum van Wolfach en een glasblazerij (± € 7 pp).

Dag 4 • Freiburg - Titisee - Triberg - Hornberg

Deze ochtend brengt de chauffeur ons naar Freiburg. Het prachtige landschap omsluit hier de al even mooie oude stadskern. We maken een wandeling door de oude stad. We rijden verder en maken, indien het weer het toelaat, een korte stop aan de Feldberg en de Titisee. Vervolgens gaat het verder naar Triberg. In het plaatselijke Zwarte Woud museum (± € 7 pp) krijgen we een overzicht van de uurwerkmakerij en een muzikale en folkloristische inkijk in de tradities van het Zwarte Woud. Via de levende koekoeksklok van Hornberg rijden we terug naar ons hotel.

Dag 5 • Oberwolfach - België

We maken een mooie rondrit door de Pfalz. Na de middag houden we nog even halt in Luxemburg en keren we ondergedompeld in de wintersfeer terug naar België.

Hotel Zum Walkenstein***

Ligging: in een prachtige vallei aan de rand van het plaatsje Oberwolfach

Uitrusting: familiaal gerund hotel met restaurant en bar

Kamers: stijlvolle, rookvrije kamers, badkamer met douche en toilet, haardroger, radio, tv en meestal balkon (rookvrij)