Val di Sole met Bernina Express

In het Italiaanse Val di Sole of 'De vallei van de zon' is het bergleven op zijn zuiverst. Een prachtige, maar vooral zonnige, vallei middenin een uniek landschap met de majestueuze pieken van de Adamello, Presanella en de Ortles-Cevedale. Een gebied in de provincie Trentino met gezellige dorpen, bergweiden, alpenboerderijen, wild stromende rivieren en majestueuze gletsjers. De spoorweg Bernina Express is genoemd naar de gelijknamige pass en het bergmassief met toppen tot meer dan 4000 meter.

Dag 1 • België - Würzburg - Margetshöchheim

We worden thuis opgehaald en vertrekken vanuit de centrale verzamelplaats Q8 Ranst richting Duitsland. Via de autosnelwegen E313, E314 rijden we langs Keulen, Bonn en Frankfurt am Main in de richting van Würzburg. Vrij middagmaal in een snelwegrestaurant. Na de middag rijden we verder naar de fraaie en levendige universiteitsstad Würzburg. Als oude bisschopsstad heeft Würzburg vele kerken. Het absolute hoogtepunt tussen al deze kerken is de Dom. Aansluitend naar Margetshöchheim voor installatie in het **** Main Hotel Eckert.

Dag 2 • Margetshöchheim - Mezzana

In de voormiddag rijden we naar Oostenrijk, langs Reutte en de Fernpass gaat het richting Innsbrück. Vrij middagmaal in een snelwegrestaurant. Na de middag volgen we de A13, ook wel Brenner Autobahn genoemd. De snelweg vormt een Noord-Zuid verbinding en is de enige autosnelweg door de Alpen die niet door een tunnel gaat. Het is tevens de hoogste snelweg van de Alpen, we houden even halt om de beroemde Europabrücke te aanschouwen. Verder gaat het doorheen Italië naar de provincie Trentino. Deze prachtige Alpenregio heeft zijn oorspronkelijke charme behouden en biedt zijn bezoekers een indrukwekkend berglandschap, fantastische skipistes, regionale gerechten van hoge kwaliteit en traditionele gebruiken. We rijden naar Mezzana voor installatie in het **** hotel Monte Giner.

Dag 3 • Brenta Dolomieten

Vandaag maken we kennis met de Brenta-groep, het meest zuidelijke deel van de Dolomieten.  Deze machtige rotsformatie wordt door velen beschouwd als het mooiste bergpanorama, omdat de toppen bijzonder steil naar de lucht torenen. We rijden door de prachtige Val di Sole vallei omhoog naar de bekende wintersportplaatsen zoals: Madonna di Campiglio of Pinzolo en genieten van indrukwekkende uitzichten. Rondom het gebergte liggen vier valleien: in het noorden het Val di Sole, in het oosten het Val di Non, in het zuiden de Valli Giudicarie en in het westen het Val Rendena. In 1988 werd het natuurpark Parco Naturale Adamello Brenta opgericht dat de Brenta en het westelijker gelegen massief van de Adamello omvat. In het noorden ligt op 1170 meter hoogte het bijzondere bergmeer Lago di Tovel. Dit meer kleurde tot de jaren zestig 's zomers dieprood veroorzaakt door dinoflagellaten. De belangrijkste plaats in het gebergte is het beroemde wintersportoord Madonna di Campiglio in het Val Rendena. Na onze excursie door de betoverende bergen rijden we terug naar Val di Sole.

Dag 4 • Panoramische rit met de Bernina Express

Het hoogtepunt van de reis wacht vandaag op ons: via de Tonale Pass rijden we naar Tirano, waar we op de trein stappen voor een fantastische reis. De kenmerken van de Bernina-spoorlijn zijn overtuigend: we reizen in tweede klas met vier stoelen per rij. De wagons beschikken over grote panoramische ramen waarmee we een prachtig uitzicht hebben. De reis van Tirano (Italië) naar St. Moritz (Zwitserland) is een van de mooiste spoorlijnen ter wereld sinds het meer dan 100 jaar geleden werd gebouwd. De route over de Berninapas is de hoogste alpenovergang op rails en is zelfs een Unesco-werelderfgoed geworden. Vanuit Tirano in de richting van Poschiavo passeren we het ronde viaduct van Brusio, een van de meest indrukwekkende bouwwerken van de Bernina-spoorlijn. Nadien stijgt het langs machtige gletsjers en ruige bergtoppen tot  Ospizio Bernina het hoogste punt van de spoorlijn (2.253m). Alvorens St. Moritz in Zwitserland te bereiken passeren we langs de meren Lej Nair en Lago Bianco. De autocar staat voor ons klaar in St. Moritz om ons terug te brengen naar Mezzana.

Dag 5* • Electrische trein naar Trento

Vandaag wacht ons een tweede veelbewogen treinrit: we nemen de smalspoorlijn, een elektrische trein, voor de romantische route van Malè naar Trento. Laat je tijdens de één uur durende rit betoveren door mooie bergdorpjes en diepe valleien, omringd door de majestueuze bergen van de Brenta Dolomieten. Het gevarieerde landschap zal u boeien tot u uiteindelijk aankomt in Trento, de hoofdstad van Trentino. Een stad die zijn monumenten koestert en daar met recht trots op is. Zo kan Trento met de Duomo en  zijn prachtige piazza met de Neptunusfontein zich met gemak meten met andere Italiaanse steden. Het kasteel Il Castello del Buonconsiglio was eeuwenlang de woonplaats van de bisschoppen van Trento.  We wandelen kriskras door de eeuwenoude straatjes en bij bijna iedere stap zien we mooie fresco’s, historische gebouwen, de karakteristieke porto’s van Via Suffragio, oude torens en stadsmuren. Na onze wandeling rijden we terug naar Mezzana.

*wettelijk verplichte rustdag van onze chauffeur

Dag 6 • Mezzana - Gampeljoch - Reschenpass - Ulm

We verlaten Val di Sole en rijden via de Gampeljoch naar Merano. De Passo delle Palade - in het Duitse Gampenjoch - behoort tot het Zuid-Tiroolse deel van de berggroep Nonsberg, dat zich uitstrekt tussen Zuid-Tirol en Trentino. De 27 kilometer lange pasweg verbindt de steden Fondo en Tesimo. De weg werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Italiaanse leger aangelegd. Bij de Reschenpass, zien we de kerktoren als het ware oprijzen uit het water van de Reschensee. We zijn hier bij het drielandenpunt (Italië, Oostenrijk, Zwitserland) en rijden verder via de oude Romeinse handelsroute richting Landeck. We rijden verder via de Fernpas naar de autosnelweg die ons naar Ulm zal brengen. Installatie in het **** Maritim Ulm hotel.

Dag 7 • Ulm - België

Via de Duitse autosnelwegen rijden we richting België. Vrij middagmaal in een snelwegrestaurant.

Hotels****

Monte Giner****

Algemeen: het hotel bevindt zich in het hart van Mezzana, Marilleva en Val di Sole. Dit luxe hotel beschikt over tal van faciliteiten voor een onvergetelijke vakantie. Het gezellige centrum van Mezzana ligt op 500 meter, hier kun je heerlijk slenteren, winkelen en een gezellig terrasje pakken

Extra: groot binnenzwembad en ruim wellness center met: sauna, Turks stoombad, jacuzzi en een solarium. Massages en behandelingen tegen betaling

Kamers: de ruime kamers zijn verzorgd ingericht en voorzien van Wifi, tv, telefoon, safe, minibar en een nette badkamer met douche, toilet en haardroger. Er is keuze tussen comfort of Elite kamer en Junior Suite.

Maaltijden: uitgebreid ontbijtbuffet, 3-gangen avondmaal met saladebuffet

• Transfer van bij u thuis naar de centrale verzamelplaats en terug
  • Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf 1e dag avondmaal tem 7e dag ontbijt
  • Alle uitstappen zoals beschreven in het programma
  • Inbegrepen toegangen: panoramische rit met de Bernina Express, treinrit Malè naar Trento, geleide wandeling door Trento