Schwabische kerstmarkten

Tijdens deze reis bezoeken we een aantal speciale steden met elk hun eigen aparte kerstmarkt Karlsruhe en Stuttgart zijn ons bekend omdat we er al eens langsrijden maar nu nemen we de tijd voor een bezoek. Bijzonder uniek aan deze reis is het bezoek aan Tübingen met zijn Chocoladefestival en de kerstmarkt op Burg Hohenzollern.

Dag 1 • België - Karlsruhe - Stuttgart

We rijden  naar Karlsruhe, vooral gekend door zijn waaier-vormige stadsindeling. De mooiste straat is de lange rechte Kaiserstrasse met winkels, fonteinen en restaurants. In de Adventstijd verandert Karlsruhe in een schitterende kerstwereld met een feestelijk verlichte kerstmarkt op het marktplein met een rijk aanbod kunstnijverheidstalletjes en prachtige houten hutjes toeristen. Een waanzinnig winterlandschap met kinderland en ijsbaan maken het plaatje compleet. Nadien rijden we verder naar Stuttgart voor installatie in ons hotel.

Dag 2 • Tubingen - Hohenzollern

Vandaag bezoeken we Tubingen, een mooie universiteitsstad. Centraal ligt het historisch marktplein met zijn indrukwekkend raadhuis. In december worden de steegjes en pleinen ingenomen door witte pagodetenten tijdens het unieke “Chocoladefestival”. Meer dan 100 chocolatiers uit 14 landen wedijveren om de mooiste chocolade kunstwerken. We bezoeken tevens het iets verderop gelegen Burg Hohenzollern, waar het indrukwekkende kasteel ligt. In dit uniek kader wordt de koninklijke kerstmarkt georganiseerd. De kerstkraampjes staan in  de binnentuin, de Gravenzaal en de koetsenruimte van het kasteel. We ontdekken er exclusieve geschenkideeën, fantasierijk speelgoed en een voortreffelijk culinair aanbod.

Dag 3 • Ludwigsburg - Stuttgart

We bezoeken uitgebreid onze verblijfplaats Stuttgart, een voormalige koninklijke hoofdstad en de geboorteplaats van Mercedes en Porsche. We maken een rondrit langs fraaie paleizen, Ludwigsburg en Schloss Solutide om vervolgens het centrum te ontdekken tijdens een stadswandeling. Tijdens de kerstperiode zorgen de ruim 280 kerstkraampjes voor sfeer, samen met de levende kerststal en de grote notenkraker. Uniek is dat er ook een antiekmarkt plaatsvindt. Niet ver van Stuttgart, ligt Ludwigsburg met een kerstmarkt middenin de barokke binnenstad. De bijzonderheid van deze kerstmarkt is niet alleen het ontwerp van de kraampjes maar ook de 2 kerken aan weerszijden van de markt.

Dag 4 • Stuttgart - Kaiserslautern - België

We rijden langs Duitse autosnelwegen en houden onderweg nog even halt in Kaiserslautern, een echte wereld- en voetbalstad met meer dan 2000 jaar geschiedenis. We proberen nog de kerstmarkt mee te pikken die we vinden rondom de Stifftskirche en op de Schillerplatz. De kraampjes verkopen een waaier aan kerstcadeautjes, decoratie maar ook de traditionele lebkuchen. Nadien rijden we verder naar België.

Hotel Gloria***+

Ligging: gelegen in de wijk Möhringen in Stuttgart, op 100m van het metrostation met een goede verbinding naar de stad

Uitrusting: door een familie beheerd hotel met receptie, lift, restaurant, bar, terras, sauna, gratis wifi

Kamers: modern ingericht met badkamer met douche, haardroger en toilet, tv, telefoon