Grote Polen rondreis

Dag 1 • België - Magdeburg
We worden thuis opgehaald en vertrekken vanuit Q8 Ranst. Langs Eindhoven, Essen, Bielefeld en Hannover rijden we Magdeburg binnen. Vrij middagmaal onderweg. Installatie in het **** Maritim hotel Magdeburg

Dag 2 • Magdeburg - Warschau
Vandaag rijden we van Duitsland naar de Poolse stad Warschau. Vrij middagmaal onderweg. Installatie in het **** hotel Mercure Warszawa Grand.

Dag 3 • Warschau
Na een stadsrondrit verkennen we Warschau te voet en wandelen door de Saksische tuin naar het graf van de onbekende soldaat. Verder over het Pisudskiplein, langs het operagebouw naar de Sint -Annakerk en de Zygmuntzuil. We kuieren door middeleeuwse straatjes naar het Marie Curie-museum. Vrij middagmaal. Na de middag bezoeken we het Koninklijk slot in Wazastijl. Als afsluiter bekijken we Warschau van op het platform op de dertigste verdieping van het Cultuurpaleis.

Dag 4 • Torun
We rijden naar Torun de geboorteplaats van de astronoom Nicolaas Copernicus, een middeleeuwse stad met een goed geconserveerde historische binnenstad,. Deze stad heeft zijn rijkdom te danken aan de hier ooit gevestigde Teutoonse Orde. Tijdens een stadswandeling ontdekken we diverse prachtige gebouwen en kerken. Installatie in het **** hotel 1231 Torun.

Dag 5 • Malbork - Gdansk
In Malbork bevindt zich het grootste ridderkasteel van Europa, dat ooit de zetel van de Duitse ridderorde was. Het wordt aanzien als één van de waardevolste getuigen van de defensieve Middeleeuwse architectuur. Aansluitend rijden wij naar Gdansk, de stad van vrijheid, gelegen aan de Oostzeekust en aan de monding van de Wisa. De stad is de wieg van de arbeidersvakbond Solidarno, gesticht door Lech Wasa. Installatie in het **** Holiday Inn hotel Gdask.

Dag 6* • Gdansk
Vandaag staat een uitgebreid bezoek aan Gdansk op ons programma. We wandelen in de Ulica Duga langs de Hooglandse Poort, Gouden Poort, het Uphangen-huis, het Raadhuis of Ratusz, de Neptunusfontein, het Arthushof, de Groene poort. We bezoeken ook de Mariakerk, de grootste uit baksteen opgetrokken gotische kerk van Europa. Vrij middagmaal. In het nationaal museum bewonderen we “Het Laatste Oordeel“ van de schilder Hans Memling een drieluik uit 1467.

*wettelijk verplichte rustdag van onze chauffeur

Dag 7 • Poznan
In de vroege morgen rijden we langs Gniezno, de eerste hoofdstad van Polen, naar Poznan. Op Ostrów Tumski, een eiland in de rivier Warta, staat de kathedraal waarin zich de graven van de eerste heersers van Polen bevinden. In de Peter en Paulus kathedraal wandelen wij langs de Gouden Kapel. Vrij middagmaal. Op de gevel van het stadhuis bewonderen wij de portretten van de Poolse Koningen. Nadat we het Dziaynski-paleis bekeken hebben, wandelen wij langs reusachtige zuilen van de Maria Magdalenakerk. Installatie in het **** Novotel POZNA Centrum.

Dag 8 • Wrocaw
Rond de middag bereiken we Wrocaw, de stad met meer dan honderd bruggen, met als terechte bijnaam klein Venetië. De Volkshal Hala Ludowa gebouwd aan het begin van de vorige eeuw staat op de lijst van werelderfgoed van Unesco. Panorama Racawicka een immens doek is één van de vele andere attracties van de stad. Vrij middagmaal. De voornaamste gebouwen van de stad zijn het oude stadhuis, de gerestaureerde herenhuizen rond de Grote Markt, de universiteit met de Aula Leopoldina en de Johannes de Doperkathedraal. Installatie in het **** hotel PURO Wrocaw Old Town.

Dag 9 • Auschwitz
Birkenau - Kraków Het naziconcentratiekamp Auschwitz Birkenau staat op de Unesco Werelderfgoed lijst. In Auschwitz, de plek des onheils, zijn vele Europese Joden aan hun eind gekomen. Na het bezoek rijden wij naar Kraków, de oude hoofdstad van Polen. Een stad die ons aangenaam zal verrassen met interessante gebouwen zoals: de kathedraal, de oude universiteit Collegium Maius, de Mariakerk en het marktplein met de Lakenhal. Installatie in het *** Best Western Plus Krakow Old Town.

Dag 10  Kraków - Wielicka - Kraków
De wereldberoemde zoutmijn van Wielicka is één van de oudste mijnen ter wereld. Het “witte goud “ van Wielicka zorgde in de 13e eeuw voor maar liefst één derde van de inkomsten van de koning.   Wij wandelen  langs het kasteel en de kathedraal op de Wawel en kuieren  tot  de Mariakerk met het gotisch veelluik van Veit Stwosz.

Dag 11 • Kraków - Dresden
We rijden vandaag van Polen naar Duitsland om te overnachten in Dresden. Vrij middagmaal onderweg. Installatie in het **** INNSIDE Dresden hotel.

Dag 12 • Dresden - België
Via de Duitse autosnelwegen rijden we richting België. Vrij middagmaal in een snelwegrestaurant.

HOTELS ****

HOTEL PURO KRAKOW KAZMIERZ ****

Ligging: in het levendige centrum van Krakow, op ongeveer 1 km van her koninklijk kasteel van Wawel

Uitrusting: sfeervol designhotel met receptie, lift, restaurant, broodjeszaak, koffiebar, 2 externe terrassen, tuin, Prisma Spa met o.a. fitness, stoombad, sauna en cosmetische behandelingen (tegen betaling), gratis wifi; de klassieke kamers worden overspoeld met natuurlijk licht, zijn stijlvol ingericht en uitgerust met fantastische bad-/doucheruimtes, tv, kluisje, koelkast, bureau, airco

Maaltijden: ontbijtbuffet, ’s avonds 3-gangen menu

• Vreemde munt: Poolse Zloty

• Transfer van bij u thuis heen en terug
  • Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf de 1e  dag het avondmaal t.e.m. de 13e dag het ontbijt
  • Uitstappen zoals beschreven
  • Toegangen: Koninklijk slot in Wazastijl, Cultuurpaleis Warschau, kasteel Malbork, Gdansk Nationaal museum, Poznan Peter Paulus kathedraal, Hala Ludowa Wroclow, Panorama of the Battle of Racawice, Auschwitz Birkenau, kasteel op de Wawel, Mariakerk, zoutmijn Wielicka