Fietsen doorheen Maine-et-Loire

Dag 1 • België – Avrillé

De afstand naar ons verblijfshotel in Avrillé is ideaal om onderweg een mooie stop te houden. We rijden langs Parijs en Chartres tot in Le Mans. Daar bezoeken we ‘La Cité Pantagenêt’. Deze beschermde historische wijk met zijn 20 ha geplaveide straten met vakwerkhuizen en zijn imposante kathedraal is harmonieus omringd door een indrukwekkende Romeinse muur. Na ons bezoek rijden we naar Avrillé waar we logeren in het *** hotel Domaine du Moulin Cavier.

Dag 2 • Gennes – Angers (fietstocht ± 45 km)

We starten onze eerste fietsdag in Gennes en fietsen langs de Loire. De Loire laat hier haar romantische kant zien. Eilandjes en beboste oevers, volgelkolonies en zandbanken en een schilderachtige lichtinval. In Bouchemaine volgen we de Maine, de rivier die ons leidt naar de studentenstad Angers met zijn indrukwekkende kasteel met 17 torens. Na onze vrije lunch nemen we de tijd om de mooie binnenstad te bewonderen. Daarna fietsen we via de rivier de Mayenne en het eilandje Île Saint-Aubin richting hotel.

Dag 3 • Grez-Neuville – Château-Gontier – Villiers-Charlemagne (fietstocht ± 40 km)

Vandaag vertrekken we met onze fiets vanuit het hotel. We fietsen een stukje van de route ‘La Vélo Francette’, een fietsroute die Caen verbindt met La Rochelle. We volgen de ganse dag de rivier de Mayenne. Een mooie rustige rivier met verschillende sluizen door een vredig groen landschap met charmante dorpjes waar we een terrasje kunnen doen. We passeren de mooie dorpjes Grez-Neuville, Chenillé-Change, Château-Gontier en zine onze autocar terug in Villiers-Charlemagne.

Dag 4 • Chalonnes-sir-Loire – Saint-Florent-le-Vieil – Ancenis (fietstocht ± 50 km)

Met onze autocar rijden we naar Chalonnes-sur-Loire. We vertrekken op de kades waar de schippers vroeger hun schuiten met wijn laadden. We steken de Loire over en volgen de rustige weggetjes op Île de Chalonnes, het grootste eiland van de Loire. Op de zuidelijke oever passeren we Saint-Florent-Le-Vieil met zijn mooie promenade, genoemd naar de Franse schrijver Julien Gracq. Via de hangbrug Bretagne-Anjou steken we de Loire over richting Ancenis, een typisch Loire stadje omringd met wijngaarden.

Dag 5 • Oudon – Trantemoult – Nantes (fietstocht ± 50 km)

Vandaag starten we aan de kleine jachthaven van Oudon. We steken direct de Loire over en blijven de zuidelijke oevers van de Loire volgen op een nieuw aangelegd breed fietspad. Op weg naar onze eindbestemming Nantes vormen de heuvels met wijngaarden en gebieden met groententeelt een afwisselend landschap. Na een 40-tal kilometer komen we aan in Trentemoult, een charmant Frans vissersdorpje. Om deze fietsvakantie mooi af te sluiten fietsen we nog naar Les Machines de l’Île. Een mooie foto met dé attractie van Nantes, ‘Le Grande Éléphant’ mogen we zeker niet vergeten.

Dag 6 • Avrillé – Belgie

Na een deugddoende fietsvakantie met een mooi aantal kilometers in de benen en heel wat mooie herinneringen keren we via de autosnelwegen terug naar België.

HOTEL DOMAINE DU MOULIN***

Ligging: niet ver van het centrum op een prachtig domein van een oude molen

Uitrusting: comfortabele kamers met gratis wifi, telefoon, tv, badkamer met bad/douche, toilet en haardroger