De Vulkaaneifel

Dag 1• België - Monschau - Daun

Onze eerste halte is Monschau, ‘Parel van de Eifel’. De schilderachtige vakwerkhuizen en de kronkelige Rur geven Monschau een pittoresk karakter. We wandelen doorheen de historische stadskern en bezoeken facultatief de Glashütte (€ 2,50 pp). ‘s Namiddags gaat het richting Daun, hoofdstad van de ‘Kreis Vulkaneifel’. Ten zuidoosten van Daun liggen de 3 Dauner Maare, kratermeren die slechts door een wand van tufsteen van elkaar gescheiden zijn. We maken een mooie rondrit door het natuurschoon en houden een fotostop aan de Nieder- en Oberburg in Manderscheid. We rijden tot bij de spectaculaire ‘Lavabombe’ in Strohn, met zijn 5m doorsnee en 120 ton, erg indrukwekkend.

Dag 2 • Andernach - Maria Laach

In Andernach bezoeken we facultatief de Geysir (± € 13 pp), waar we een spectaculair schouwspel te zien krijgen. We starten in het geiser-centrum met een tocht onder de grond. Daarna maken we een boottocht naar de Andernach Geiser, de hoogste koudwatergeiser ter wereld die elke twee uur tot wel 60 meter de lucht in spuit. ‘s Namiddags rijden we naar Maria Laach, gelegen te midden van een heerlijk vulkaanlandschap. De Laacher See is een restant van een vulkanische ontploffing. Maria Laach is bekend omwille van haar benedictijnerabdij. Via een prachtige route doorheen de Vulkaaneifel, met een korte stop in het schilderachtige Monreal, komen we terug in ons hotel.

Dag 3 • Bad Münstereifel - België

We rijden via de prachtige ‘Wasserfall Dreimühlen’ tot Bad Münstereifel, ontstaan uit een klooster in 830 door benedictijnen gesticht. Daaromheen ontwikkelde zich een stadje dat bloeide door de laken- en wolhandel. Vier mooie poorten en achttien torens staan nog overeind. De naam ‘Bad’ mag de stad dragen vanwege de gezonde lucht en de aangeboden kuren in de traditie van Sebastian Kneipp. Nadien rijden we terug naar België.

Landart Hotel Beim Brauer***

Ligging: in het plaatsje Daun, in het prachtige Eifelgebergte

Uitrusting: modern hotel beheerd door een familie met receptie, restaurant, tuin, terras, sauna, fitness, gratis wifi, comfortabele kamers met badkamer met douche, toilet en haardroger, tv, bureau, koffiezetfaciliteiten, balkon