Van Noord-Spanje naar Portugal

Het traject door Spanje voert ons door mooie natuurgebieden, langs het beroemde bedevaartsoord Santiago de Compostela en we houden halt in twee van de mooiste Spaanse steden: Salamanca en Burgos. De Republiek Portugal is met haar ontelbare kunstschatten en pittoreske plaatsjes een ware parel in de zuidwestelijke uithoek van Europa.

Dag 1 • België - Bordeaux

We rijden via de autosnelwegen richting Parijs. Na de middag zetten we onze weg verder via Tours en Poitiers naar Bordeaux. Installatie in het ***hotel Le Soretel.

Dag 2 • Guernica - Torrelavega

Voor de middag trekken we doorheen de Landes richting Biarritz en de Frans-Spaanse grens. Nadien rijden we verder langs San Sebastian naar het baskische Guernica met bezoek aan het Casa de Juntas. In de namiddag bezoeken we het karakteristieke Castro Urdiales aan de Costa Cantabrica. Aansluitend trekken we naar Torrelavega voor installatie in het **** hotel Torresport.

Dag 3 • Santillana del Mar - Covadonga - La Coruña

We bezoeken eerst Santllana del Mar, een stadje in de onmiddellijke omgeving van Torrelavega, dat zijn laatmiddeleeuws karakter zorgvuldig blijft bewaren. Daarna rijden we naar Covadonga, de wieg van Spanje en een heiligdom voor de Spanjaarden, gelegen op de flanken van de Picos de Europa. Na de middag rijden we richting La Coruña in Galicië, voor installatie in het ****AC Coruña.

Dag 4 • Santiago de Compostela - Braga

We maken een korte rit naar Santiago de Compostela,een levendig bedevaartsoord, met een fraai historisch centrum. We brengen een bezoek aan het kerkmuseum, met een flinke portie Vlaamse kunstwerken, en de kathedraal met het Graf van de H. Jacobus. Door de Minho streek richting Porto voor installatie in het **** hotel Vila Galé Braga (of gelijkwaardig).

Dag 5 * • Porto

Vandaag bezoeken we het stadscentrum van Porto. We wandelen over de Ponte Dom Luis en brengen een bezoek aan de prachtige Sé (de kathedraal), de Santa Clara, het treinstation São Bento met zijn unieke azulejo versiering en de beurs. Na het vrije middagmaal maken we de vijfbruggenboottocht op de Douro en …hoe zouden we een dag Porto beter kunnen afsluiten dan met een bezoek met proeverij aan één van de bekende porthuizen.

*Wettelijk verplichte rustdag van onze chauffeur.

Dag 6 • Coimbra - Tomar - Fatima

Via de snelweg rijden we naar Coimbra. We bezoeken de oudste universiteit van Portugal met zijn wereldberoemde bibliotheek. Na de middag rijden we naar Tomar, waar we het beroemde Tempelierskasteel bezoeken. Nadien zetten we onze weg verder naar Fatima. Installatie in het ***hotel Coraçao de Fatima (of gelijkwaardig). We brengen een vrij bezoek aan het heiligdom. Liefhebbers kunnen ’s avonds deelnemen aan de kaarskensprocessie.

Dag 7 • Batalha - Alcobaça - Obidos - Evora

Voor de middag naar Batalha waar we een bezoek brengen aan de indrukwekkende kerk en klooster ‘Santa Maria da Vitoria’ in Batalha met de onafgewerkte torens en aan het benedictijnenklooster van Alcobaça, met de graftombes van Pedro en Ines. Rond de middag komen we aan in het zeer mooie, aan de kust gelegen, Nazaré. Onderweg naar Evora bezoeken we nog het middeleeuws, ommuurd bloemenstadje Obidos. Installatie in het **** hotel Evora.

Dag 8 • Evora - Arroiolos - Lissabon

In Evora, de hoofdstad van de Alentejo, maken we kennis met de São Franciscokerk en de Capela dos Ossos. Na de middag brengen we een bezoek aan een kurkbedrijf, in de buurt van Arroiolos, bekend om zijn ambachtelijke tapijtweverijen. Nadien gaat het verder naar de hoofdstad van Portugal, Lissabon, voor installatie in het ****hotel Olaias Park (of gelijkwaardig).

Dag 9 * • Lissabon

Met het openbaar vervoer rijden we naar het centrum van Lissabon. We nemen ‘Tram 28’ naar de oude Alfamawijk. Daar vatten we onze stadswandeling aan door de voornaamste wijken en bezienswaardigheden van de Portugese hoofdstad. We passeren het Castelo São Jorge en de Sé en wandelen door de ‘Baixa’ naar de ‘Rossio’ en de Praça do Commercio. Na de middag klimmen we met de ‘Elevador da Gloria’ naar de Bairro Alto, voor een bezoek aan de wondermooie Igreja São Roque. Daarna gaan we via de Igreja do Carmo naar de Elevador de Santa Justa waarmee we terug afdalen naar de Baixa. We genieten nog van vrije tijd en keren terug op eigen kracht met bus, tram of metro.

*Wettelijk verplichte rustdag van onze chauffeur.

Dag 10 * • Sintra

Via de Boca de Inferno in Cascais en de Cabo da Roca, het meest westelijk gelegen punt van het Europees vasteland, rijden we naar Sintra, waar we een bezoek brengen aan het Palacio Nacional. In de namiddag gaat het naar Belem, langs de Torre, het Padrão en de Jeronimoskerk.  Liefhebbers kunnen de 'echte Pasteis de Belem' gaan proeven.Terug naar Lissabon.

Dag 11 • Salamanca

We maken een mooie rit langs de Serra da Estrela en Guarda naar de Portugees-Spaanse grens. We vervolgen onze weg naar Salamanca waar we een wandeling maken en een bezoek brengen aan de nieuwe en oude kathedraal en de universiteit. Installatie in het ****hotel Regio.

Dag 12 • Salamanca - Bordeaux

Via de autowegen rijden we naar Burgos. We bezoeken de kathedraal, één van de mooiste van Spanje! Daarna verlaten we Spanje via Vitoria-Gasteiz en San Sebastian en rijden naar Frankrijk. Installatie in het ***hotel Le Soretel.

Dag 13 • Bordeaux - België

Via Tours rijden we richting Orléans. Nadien zetten we onze terugreis verder naar België.

Hotels *** en ****

Ligging: meestal vrij centraal bij de bezienswaardigheden gelegen

Uitrusting: mooie tot luxehotels met lift, restaurant, bar, salon, sommige met zwembad

Kamers: mooie en comfortabel ingerichte kamers,badkamer met bad of douche en toilet, telefoon, tv,veelal met airco en minibar

Maaltijden: ontbijtbuffet, ’s avonds nationale en internationale 3-gangen maaltijden

• Klanten van niet-Belgische nationaliteit dienen bevoegde instanties te contacteren

• Halfpension vanaf de 1e dag het avondmaal tot en met de 13e dag het ontbijt
  • Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Inbegrepen: alle bezoeken en toegangen zoals vermeld in het programma