Scandinavische hoofdsteden

Deze stedentrip toont u bondig wat de 4 prachtige Scandinavische hoofdsteden te bieden hebben. U rijdt langs wondermooie meren en uitgestrekte bossen van de ene hoofdstad naar de andere, langs rustige wegen en typisch Scandinavische landschappen. Laat u betoveren door de magie van de Scandinavische hoofdsteden tijdens deze unieke tocht.

Dag 1 •  België- Hamburg

We rijden langs Belgische en Duitse autosnelwegen naar Hamburg voor installatie in een ***hotel.

Dag 2 • Hamburg - Puttgarden - Rödby - Kopenhagen - Malmö

In de ochtend rijden we van Hamburg naar Puttgarden waar we de overzet nemen naar het Deense Rödby. Aansluitend rijden we via de autosnelweg naar de Deense hoofdstad: het bruisende Kopenhagen. De vrolijke kleuren van de huizen aan de Nyhavn stralen ons al van ver tegemoet. De haven wordt overspoeld door talrijke cafeetjes en gezellige restaurants. Kopenhagen heeft ook veel te bieden op gebied van kunst en architectuur. Een echte architecturale parel is het schitterende operagebouw. Daarnaast kent  Kopenhagen ook een lange geschiedenis. Prachtige kastelen als Christiansborg en Frederiksborg zijn hiervan getuige en geven de stad een koninklijke allure. Na ons stadsbezoek, rijden we via de beroemde Öresundbrug naar het Zweedse Malmö, de 3e grootste stad van Zweden, voor installatie in het ****hotel Scandic St Jorgen (of gelijkwaardig). Aangezien we in het centrum van de stad logeren, kunnen we tijdens een avondwandeling nog een bezoekje brengen aan Malmö.

Dag 3 • Malmö - Stockholm - Turku

Bij het verlaten van Malmö proberen we nog een blik te werpen op de “Turning Torso”, de hoogste wolkenkrabber van Scandinavië. Vandaag rijden we door het mooie Smaland, een bosrijk gebied bezaaid met meren en eilanden, richting Stockholm en genieten onderweg van het prachtige zicht op het fonkelende water van het Vättermeer, het op een na grootste meer van Zweden. ’s Avonds schepen we in voor onze overtocht naar het Finse Turku.

Dag 4 • Turku - Helsinki - Turku

’s Ochtends ontschepen we in Turku. Het historisch centrum van deze stad wordt overheerst door het oudste middeleeuwse kasteel van Scandinavië. We rijden door naar de Finse hoofdstad Helsinki, gelegen aan de Finse Golf. Het is nog een jonge stad maar toch met tal van bezienswaardigheden. Heel wat statige gebouwen bevinden zich her en der in de stad maar aangezien Helsinki vrij compact is, hoeven we geen grote afstanden af te leggen. Aan het Senaatsplein ligt het bekendste monument van de stad: de Dom. Vanaf de trappen van dit mooie witte gebouw hebben we een prachtig zicht over de stad. Nadien keren we terug naar Turku voor onze overtocht naar Stockholm.

Dag 5 •  Stockholm - Karlstad

In de vroege ochtend meren we aan in Stockholm, de Zweedse hoofdstad, en brengen een bezoek aan de stad. Stockholm is eigenlijk op meer dan 10 eilandjes gebouwd wat de stad een aparte en charmante sfeer geeft. Op een van die eilandjes ligt Gamla Stan, het oudste deel van de stad, dat door zijn smalle straatjes en oker- en roodkleurige huizen wat zuiders aandoet. In het centrum hebben we ook nog het Stadshuset, het stadhuis waar het jaarlijks banket doorgaat ter ere van de Nobelprijswinnaars, het Konserthuset, de kathedraal, het koninklijk paleis en tal van prachtige historische straatjes. We verlaten de stad en rijden langs Mariefred met het beroemde Gripsholm kasteel, een van de 10 koninklijke kastelen in Zweden. Aansluitend naar Örebro met het gekende Drottningholms Slott en het historische Skokloster. Langs de oevers van het grootste Zweedse meer, Vänern, bereiken we Karlstad. Installatie in het ****hotel Clarion Collection Plaza Karlstad (of gelijkwaardig).

Dag 6 • Karlstad - Oslo

Op onze weg naar de Zweeds-Noorse grens doorkruisen we een regio met talrijke meren. Rond de middag komen we aan in Oslo, de Noorse hoofdstad, wondermooi gelegen aan de Oslofjord. We rijden eerst naar Holmenkollen waar we ons kunnen vergapen aan de skischans, de houten Staafkerk en natuurlijk het panorama. We wandelen door de Karl Johans Gate, met tal van winkels en horeca,  vanaf het centraal station tot het koninklijk paleis. Op een steenworp van de Karl Johans Gate vinden we belangrijke bezienswaardigheden zoals de Nasjonalgalleriet, de kathedraal, het Stortinget ofwel het Noorse parlementsgebouw. We wandelen door naar de haven met Aker Brygge, het Akershus Slott en het stadhuis van Oslo. Nadien rijden we naar het ****hotel Scandic Victoria Oslo (of gelijkwaardig) voor installatie.

Dag 7 •  Oslo - Kiel

Deze voormiddag kunnen we naar eigen wens invullen. Gewoon genieten van wat vrije tijd ofwel een bezoek brengen aan een van de talrijke musea die de stad rijk is. Een van de gekendste musea is het Fråm Museum rond de maritieme geschiedenis van Noorwegen maar het aller beroemdste museum is het Vigelandpark, een prachtig buitenluchtmuseum met meer dan 200 schitterende beeldhouwwerken. Bovendien hebben we vanaf het park een prachtig zicht op Oslo. Kort na de middag gaan we aan boord van een luxe cruiseferry van Color Line voor onze overtocht naar Kiel. Wanneer het schip de haven verlaat, genieten we nog een laatste maal van het prachtige zicht op Oslo en omgeving.

Dag 8 • Kiel - België

’s Ochtends komen we aan in het Duitse Kiel en na de ontscheping, rijden we langs Duitse autosnelwegen terug naar België.

HOTELS ****

Ligging: de hotels zijn vrij centraal gelegen

Uitrusting: mooie en comfortabele hotels met receptie, lift, restaurant, bar

Kamers: comfortabel ingericht met badkamer met bad/douche en toilet, telefoon, tv

Maaltijden: ontbijtbuffet, ’s avonds nationale en internationale 3-gangen maaltijden

• VREEMDE MUNTEN: Deense Kronen, Zweedse Kronen, Noorse Kronen

• Halfpension vanaf de 1e dag het avondmaal tem de 8e dag het ontbijtbuffet
  • Overtochten zoals vermeld in het programma