Saksisch & Boheems Ertsgebergte

Het Ertsgebergte was vroeger voor de westerse toerist onbereikbaar door de ligging achter het IJzeren Gordijn. Nu is deze regio bekend om haar industrieel verleden en rijke volkskunst. Nergens in Duitsland zijn de folklore en de volksgebruiken zo levendig gebleven.

Dag 1 • België - Großrückerswalde

Via Keulen volgen we de autosnelweg tussen het Bergisches Land en het Sauerland. In de namiddag vervolgen we onze route naar Großrückerswalde.

Dag 2 Klášterec nad Ohí - Kada - Röhling - Stollen

Vandaag rijden we naar Klášterec nad Ohí waar we een facultatief bezoek brengen aan het kasteel (± CZK 110 pp), gelegen aan de voet van het Ertsgebergte. Rond de middag bereiken we Kada dat pittoresk boven de rivier Ohe ligt en waar we het smalste steegje van Tsjechië ontdekken. ’s Namiddags brengen we een facultatief bezoek aan de oude mijn Markus-Röhling-Stollen (± € 7 pp). Het bezoek gebeurt met een typisch mijnwerkerstreintje. Een warme trui is zeker onmisbaar!

Dag 3 • Karlovy Vary

Na het ontbijt staat een bezoek aan het Tsjechische Karlovy Vary op het programma. Karlovy Vary is het meest bekende kuuroord van het land. We maken een uitgebreide wandeling en ’s namiddags hebben we vrije tijd om te winkelen of een gezellig terrasje op te zoeken.

Dag 4 • Neuhausen - Seiffen - Osek - Duchcov

Deze ochtend brengen we een facultatief bezoek aan het Notenkrakermuseum van Neuhausen (± € 5 pp). Nadien bezoeken we Seiffen, centrum van volkskunst. ’s Namiddags rijden we Noord-Bohemen binnen en brengen een vrij bezoek aan de abdijkerk van Osek (± CZK 100 pp) en aan het kasteel van Duchcov (± CZK 80 pp) waar vrouwenversierder Casanova zijn laatste dagen doorbracht.

Dag 5 • Annaberg-Buchholz - Fichtelberg

Deze voormiddag bezoeken we de mijnstad Annaberg- Buchholz. ’s Namiddags maken we een facultatieve rit met een stoomtrein van de Fichtelbergbahn (± € 8 pp), een smalspoorlijntje dat in een prachtig heuvelachtig landschap ligt. Aansluitend rijden we verder tot op de top van de Fichtelberg, de hoogste top van het Duitse Ertsgebergte.

Dag 6 • Großrückerswalde - België

Na het ontbijt rijden we langs Chemnitz in de richting van Thüringen. ’s Namiddags rijden we langs Keulen naar België.

LANDGASTHOF WEMMER***

Ligging: in Großrückerswalde aan de voet van het schilderachtige Ertsgebergte

Uitrusting: mooi hotel met lift, receptie, restaurant, kegelbaan en wifi

Kamers: comfortabele kamers met douche en toilet, telefoon, radio en tv

Maaltijden: ontbijtbuffet, ’s avonds verzorgde 3-gangen maaltijden

• Vreemde munt: Tsjechische kroon (ter plaatse te wisselen)